Jak napsat pracovní inzerát (Rozhovor pro Proudly.cz)

Jaké nejčastější chyby firmy při psaní dělají? Proč jim často na pohovor dorazí úplně nevhodní uchazeči? A jak v tom všem může pomoci vědomější práce s textem? O copywritingu v job inzerátech jsme se bavily s šéfredaktorkou kariérního blogu Proudly Markétou Mazačovou.

Najdete tady část rozhovoru, odkaz na celý článek i na podcast.

– – – – – – – – – – –

Míšo, zeptám se vás jako mistryně slova, existuje sdělení, které nelze říct nebo napsat dobře?

To určitě existuje. Když je řeč o kariéře, tak pokud třeba propouštíme někoho, kdo to nečeká, tak to asi nelze sdělit tak, aby si nevšiml, že obsah té informace je vlastně nepříjemný.

Dá se říct, že za ty roky, co se věnujete copy, se nějak změnil přístup firem k těm marketingovým textům? Ještě před pár lety by se dalo říct, že texty v marketingu většinou tahají za ten kratší konec.

Já mám to vnímání určitě ovlivněné tím, že za mnou přichází jen ti, kdo texty řešit chtějí a ty ostatní nepotkávám. Slýchám, že v digitálních marketingových agenturách je mnohdy problém klienty přesvědčit, aby investovali i do těch textů. Já ale řeším hlavně texty, komunikaci a obsah a potkávám tedy v tomto smyslu ty osvícené. Každopádně ale vidím posun v tom, že to chtějí řešit i menší firmy a nekomerční subjekty. Pracovala jsem třeba s knihovnou, Kulturním centrem v Třinci, nebo jsem psala texty na web pro skauty… To povědomí se tedy určitě rozšiřuje.

Když za vámi klient přichází, ví už co chce, nebo na to teprve přicházíte společně?

Tak každý má pocit, že ví, co chce. Obvykle tomu lidé říkají „nějaké texty“. Společně pak ale řešíme CO a hlavně PROČ.

Když jsme si domlouvaly rozhovor, tak jsem vás prosila, jestli byste si dopředu prošla nějaké inzeráty a podívala se, co trh nabízí. Je tam něco, co stojí za komentář?

Já jsem si prošla inzeráty na Proudly, dělala jsem to tak jako náhodně a tam mě hodně zaujalo, že občas jsou tam hodně cool rozesmáté fotky, ale potom je ten text hodně sešněrovaný a oficiální jako ze školy. Konkrétně mě zaujal třeba inzerát od ŠKODA AUTO, kde hledají UX Designera. Tam je krásná věta plná cizích výrazů: „Pracujeme v interdisciplinárních týmech, abychom vytvořili uživatelskou zkušenost s produkty ve všech fázích costumer journey a abychom podpořili loajalitu našich zákazníků, budete pracovat v různých ŠKODA customer touch points.“ Je opravdu těžký si pod tím něco představit. Vždycky, když tam dáme nějaké konkrétní slovo, třeba že budou škrtat na webu, co je špatně a přepisovat to, tak hned nastartujeme mozek s nějakou konkrétní představou a máme možnost si to lépe zapamatovat a lépe to vstřebat.

Praktické tipy pro psaní inzerátů i dobré a špatné příklady napříč obory?

Poslechněte si podcast kariérního portálu Proudly:

Jak psát pracovní inzeráty? Rozhovor s copywriterkou

https://soundcloud.com/user-619636280/podcast-misa-muzikova

 

 

 

Máte e-shop? Mějte v něm ty nejlepší prodavače

Víte, že popisky vašich produktů jsou vaši prodavači? Můžou být buď otrávení a nejistí, nebo celou duší nadšení a přesvědčiví. Podívejte se ještě, jak popisky vyladit.